W związku z jubileuszem fabryki Alstom w Chorzowie, jej przedstawiciele przybliżyli proces produkcji pociągów i nowe technologie, a także opowiedzieli o obecnych i planowanych zamówieniach.
Zanim fabryka w Chorzowie zyskała nazwę międzynarodowego koncernu Alstom, wielu kojarzy ją z okresu po upaństwowieniu, gdzie funkcjonowała jako Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych. Z murów Konstalu wyjechało setki wagonów tramwajowych – m.in. 2N, 4N, 5N,13N, 102N, 105N, 803N czy 805N, które przez dekady służyły na ulicach polskich miast.
Dzisiaj w chorzowskim Alstomie, także w nowoczesnych halach, które powstały w ostatnich latach, budowane są nowoczesne zespoły trakcyjne Coradia i Coradia Max. 160-lecie istnienia fabryki w Chorzowie było okazją do zobaczenia, jak ona na co dzień funkcjonuje. Alstom potwierdza, że jest zainteresowany kontraktami dla PKP Intercity, w tym na składy piętrowe i dużych prędkości.
– Zakład o łącznej powierzchni niemal 300 tys. m kw., zatrudniający 2,5 tys. pracowników, jest częścią globalnego centrum kompetencyjnego Alstom w zakresie produkcji i inżynierii. Projektowane i produkowane są w nim nowoczesne wagony metra, tramwaje i pociągi regionalne, z których korzystają mieszkańcy wielu krajów w Europie i na Bliskim Wschodzie. Dziś, tak jak przed 160 laty, zakład jest symbolem postępu i technologii, stale przyczyniając się do rozwoju lokalnych innowacji – czytamy w komunikacie Alstomu.
Największa kolejowa fabryka w Polsce
Alstom jest największym producentem i eksporterem taboru w Polsce. W całym kraju zatrudnia ponad 4,5 tys. osób, z czego ponad 2,5 tys. osób w Chorzowie. Chorzowski zakład jest nie tylko jedną z największych, ale też najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk Alstom na świecie. Poza projektowaniem i produkcją wagonów metra, tramwajów oraz pociągów regionalnych zakład pełni rolę centrum doskonałości w zakresie produkcji aluminiowych i stalowych pudeł pociągów pasażerskich. Tylko w ostatnich latach w Chorzowie wyprodukowanych zostało 2,4 tys. aluminiowych wagonów metra i aluminiowych wagonów dla kolei regionalnych. Są to m.in.:
· pociągi regionalne Coradia Stream dla Niderlandów i dla Włoch
· pociągi z rodziny LINT dla Niemiec
· ponad 100 wagonów Metropolis dla Metra Warszawskiego
· blisko 70 składów dla Metra w Rijadzie
· 250 wagonów dla Metra w Dubaju
Elektryczne, bateryjne i piętrowe ezety
Obecnie zakład realizuje ambitny portfel zamówień dla międzynarodowych klientów. Obejmuje on m.in. produkcję 31 akumulatorowo-elektrycznych (BEMU) i 6 elektrycznych (EMU) zespołów X'trapolis dla Kolei Metropolitarnej w Dublinie, 37 elektrycznych pociągów Coradia Stream dla Kolei Rumuńskich oraz 130 piętrowych pociągów EMU Coradia Stream High Capacity dla niemieckiego przewoźnika kolejowego SFBW z Baden Wurttemberg.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.